مدیریت همکاریهای علمی بین‌المللی در نخستین همایش و جشنواره جذب دانشجویان بین‌المللی ایران

 | تاریخ ارسال: 1401/12/22 | 
      نخستین همایش و جشنواره جذب دانشجویان بین‌المللی با حضور استاد محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مسئولین محترم کشوری و لشکری در روز دوشنبه و سه شنبه  ۱۵ و ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. در این جشنواره که دانشگاه‌های مختلف از اقصی نقاط ایران در آن حضور و به معرفی دانشگاه، فعالیت‌های بین‌الملل و شرایط پذیرش دانشجوهای خارجی به نمایش گذاشتند.
     این همایش و جشنواره با هدف گفتمان‌سازی در حوزه‌های مختلف بین‌الملل از جمله جذب دانشجویان بین‌المللی و معرفی ظرفیت‌های آموزش عالی کشور برگزار و در آن چند گروه از برترین دانشگاه‌های بین‌الملل ایران تقدیر گردید. جوایز دانشگاههای برتر در حوزه برترین دانشگاههای بین‌المللی ایران، برترین اداره امور کنسولی، برترین دانشگاه  در جذب دانشجویان بین‌الملل، برترین مؤسسه جذب دانشجویان بین‌المللی، برترین تارنمای اطلاع رسانی و برترین مرکز آزفا نیز تقدیر گردید.
      در این برنامه معاونت/مدیریت بین‌الملل دانشگاه‌های ایران، مسئول برپایی غرفه‌هایی بودند که فرایند جذب و آموزش زبان فارسی و فعالیتهای بین‌الملل خود را ارائه نمایند. در این میان مدیران، مسئولین، صدا و سیما و تعداد زیادی از دانشجویان خارجی از این غرفه‌ها بازدید کردند. مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی مسئول برپایی غرفه دانشگاه خوارزمی در این جشنواره بود که در میان سایر دانشگاه‌ها توانست به خوبی درخشیده شود. طی دو روز برگزاری این جشنواره، بجز مسئولین مختلف کشوری، استاد محمد علی زلفی‌گل، وزیر محترم وزارت عتف نیز از این غرفه بازدید و از مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی، جناب آقای دکتر عبادتی تقدیر نمودند.  در ادامه دانشجوهای زیادی از کشورهای اندونزی، مالزی، فیلیپین، بنگلادش، نیجریه، سوریه، چین، لبنان، هند و  کردستان عراق از غرفه دانشگاه خوارزمی بازدید کرده و با غرفه دانشگاه عکس یادگاری گرفتند.
      در ابتدای این همایش و جشنواره در سالن اصلی دانشگاه دکتر فرهاد دانشجو، ریاست محترم دانشگاه تربیت مدرس به معرفی دانشگاه خود که دارای ۱۷ دانشکده، ۱۵ مرکز تحقیقاتی، یک پارک علم و فناوری، ۱۷۶ شرکت دانش بنیان و اختراعات زیادی می‌باشد، اعلام نمودند، سالیان متعدد، دانشگاه تربیت مدرس با کار علمی موفق به رتبه عالی و بین همه دانشگاه‌های کشور چه وزارت علوم و چه وزارت بهداشت رتبه یک سرآمدی کشور را کسب کند. در ادامه آقای دکتر فرهاد دانشجو، به جذب دانشجویان بین‌الملل به عنوان یکی از برنامه‌های اساسی خود اشاره و گفت چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد که دانشگاه و آموزش عالی باید برای آنها را رفع کنند. تعدد نهادهای تصمیم‌گیر در عرصه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی جذب دانشجویان بین‌الملل، مشخص نبودن هدف از جذب این دانشجویان، فراهم نبودن مراکز مشاوره تخصصی برای هدایت این دانشجویان، معرفی زبان فارسی به عنوان تنها زبان یادگیری برای این دانشجویان، پایین بودن سطح امکانات رفاهی و خوابگاهی از جمله این مسائل است.
     استاد محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این جشنواره یکی از اولویت‌های پنجگانه وزارت علوم را مرجعیت دیپلماسی علمی دانست و فرمودند: تبادل استاد و دانشجو و پذیرش دانشجویان غیرایرانی در این بخش دیده می‌شود و در این دوره از مدیریت وزارت عتف، توجه ویژه‌ای به بحث دیپلماسی علمی و بخش‌های مختلف آن شده است. وی با بیان اینکه رعایت اخلاق دیپلماسی علمی از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود، بیان کرد: دیپلماسی اخلاق علمی به این معناست که شرط ورود و خروج دانشجویان و اعضای هیات علمی بین‌المللی را تسهیل کنیم که در این زمینه سردار ذوالفقاری و اداره گذرنامه همکاری لازم را داشته‌اند که البته کافی نیست. انتظار ما این است که ورود و خروج، پذیرش، مباحث فارغ التحصیلی و حتی تأیید مدارک تحصیلی دانشجویان خارجی در کمترین زمان به نتیجه برسدوزیر علوم با اشاره به اینکه اخلاق دیپلماسی علمی به این معناست که ما میزبان شایسته‌ای برای این دانشجویان خارجی در تأمین امکانات آموزشی، رفاهی، خوابگاهی باشیم، فرمودند، همانطور که رئیس محترم سازمان امور دانشجویان، آئین نامه اعطای مجوز مؤسسات جذب دانشجوی بین‌الملل را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب نموده و تسهیلگری لازم را انجام دادند، تدوین شیوه نامه اخلاق دیپلماسی علمی را نیز در دستور کار خود قرار دهند. وی گفت: مسئله دیگری که در تبادلات علمی و جذب دانشجویان خارجی به آن توجه داریم بحث قدرت نرم جمهوری اسلامی است یعنی تلاش کنیم  از طریق علم و دانش قدرت نرم خود را افزایش دهیم. درخواست من از رؤسای دانشگاه‌ها این است که به جذب دانشجویان خارجی نگاه مادی صرف نداشته باشند. معتقدیم جذب دانشجویان خارجی نیاز به عزم فرابخشی دارد و باید در این زمینه از حمایت های فرابخشی بهره مند شد.
     این جشنواره که به عنوان آخرین برنامه مدیریت همکاریهای علمی بین‌المللی در سال ۱۴۰۱ بود، در ادامه سایر فعالیتهای درخشان در پنجمین جشنواره، بین‌الملل، جشنواره فرهنگ ملل، سمپوزیوم بین‌المللی فلورا ایرانیکا، امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه فناوری بمبئی هند در سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی «IKT» و برگزاری بیش از ۲۲ برنامه‌های فرهنگی در این سال بوده است.

 


 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 4502 بار   |   دفعات چاپ: 166 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر